Module im Studiengang "Wirtschaftsingenieurwesen" (Master):
Corporate and Business Strategy
Kurzbeschreibung
The module is conducted in English.
Learning outcomes:
- Knowledge: know the most important academic schools of thought on corporate and business strategy; understand the typical management challenges related to corporate and business strategy, in particular regarding content, process, timing, and risk.
- Skills: critically select and apply standard techniques of strategic planning according to the design and positioning school of strategic thought; analyze business situations from a strategy point of view.
- Competences: identify, analyze, and deal with the intellectual, social and corporate-policy challenges during strategy formation and strategic change; systematically develop a context-specific corporate or business strategy; combine and apply strategy concepts with concepts and methods from the functional areas of business administration
Contents:
- Basic approaches to strategy formation and their related schools of thought
- Planning approach: strategy by design, planning process, positioning
- Learning approach: premises, organizational learning, internal corporate venturing, resource-based view
- Visioning approach: entrepreneurial and organizational vision, intuition, organizational culture
- Venturing approach in professional organizations
- The influence of power and politics on strategy
- Insights from cognitive psychology
- Strategy as part of an organization´s overall configuration
- The value of corporate headquarters
- Strategic control
The module includes case studies, group work, and - if feasible - guest lectures.
Technologie- und Innovationsmanagement (WMI50)
Kurzbeschreibung
Qualifikationsziele:
- Kenntnis der Sektoren des volkswirtschaftlichen Innovationssystems und deren Zusammenwirkens
- Vertieftes Verständnis des betriebswirtschaftlichen Innovationssystems aus realwirtschaftlicher, finanzieller, organisationaler und Managementperspektive
- Einblick in die innovationsorientierte Positionierung und Entwicklung von Unternehmen
- Fähigkeit, Planungs- und Kontrolltechniken auf Prozess- und Programmebene anzuwenden und die Ergebnisse kritisch zu beurteilen
- Fähigkeit, Ansätze des Kostenmanagements im F&E-Bereich anzuwenden
- Fähigkeit, das technologie- und innovationsbezogene Handeln betriebs- und volkswirtschaftlicher Akteure in den gesamtwirtschaftlichen Zusammenhang einzuordnen und zu beurteilen
- Integrierte Planung und Steuerung der technologiebasierten Innovationstätigkeit auf Ressourcen-, Prozess-, Programm- und Unternehmensebene
- Fähigkeit, Problemsituationen im betrieblichen Technologie- und Innovationsmanagement zu analysieren und Lösungskonzepte zu entwickeln
Inhalte:
- Grundlagen des Technologie- und Innovationsmanagements
- Prozesssteuerung nach dem Stage-Gate-Prinzip
- Business Case
- Programmplanung, -steuerung und -koordination
- F&E-Kosten
- Menschen in der innovierenden Organisation
- Positionierung und Entwicklung des Unternehmens
- Konzepte zur Gestaltung des Gesamtsystems